Pages

Jumat, 16 September 2011

Kerajaan Melayu Jambi

Peta kerajaan Melayu Jambi yang silam.

Kerajaan Melayu (juga digelar Malayu, Kerajaan Dharmasraya atau Kerajaan Jambi) ialah sebuah kerajaan Asia Tenggara yang telah wujud antara abad ke-4 dan ke-13 pada tahun Masihi. Ia telah ditubuhkan di sekitar di mananya kini Jambi di Sumatra, Indonesia. Lokasinya adalah lebih kurang 200km utara Palembang. Sekitar 688 M, Maharaja Jayanasa mengintegrasikan Jambi ke dalam empayar Srivijaya.

Kerajaan Melayu Jambi adalah kerajaan Melayu yang berpusat di Jambi. Kerajaan ini berdiri setelah Kerajaan Sriwijaya yang berpusat di Palembang mengalami kemunduran. Maka pada kesempatan ini wilayah Jambi yang tadinya merupakan daerah kekuasan Sriwijaya, melepaskan diri dan membentuk suatu kerajaan baru.

Setelah Kerajaan Sriwijaya musnah di tahun 1025 karena serangan Kerajaan Chola dari India, banyak Bangsawan Sriwijaya yang melarikan diri ke pedalaman, terutama ke hulu sungai Batang Hari. Mereka kemudian bergabung dengan Kerajaan Melayu Tua yang sudah lebih dulu ada di daerah tersebut, dan sebelumnya merupakan daerah taklukan Kerajaan Sriwijaya.

Pada tahun 1088, Kerajaan Melayu Jambi, menaklukan Sriwijaya. Situasi jadi berbalik dimana daerah taklukannya adalah Kerajaan Sriwijaya. Pada masa itu Kerajaan Melayu Jambi, dikenal sebagai Kerajaan Dharmasraya. Lokasinya diperkirakan terletak di selatan Kabupaten Sawah Lunto, Sumatera Barat, dan di utara Jambi.

Hanya ada sedikit catatan sejarah mengenai Dharmasraya ini. Diantaranya yang cukup terkenal adalah rajanya yang bernama Shri Tribhuana Raja Mauliwarmadhewa (1270-1297) yang menikah dengan Puti Reno Mandi. Sang raja dan permaisuri memiliki dua putri yang cantik jelita, yaitu Dara Jingga dan Dara Petak

Di tahun 1288, Kerajaan Dharmasraya termasuk Kerajaan Sriwijaya, menjadi taklukan Kerajaan Singhasari di bawah Raja Kertanegara. Kertanagara mengirimkan Senopati Mahisa Anabrang (disebut juga Kebo Anabrang, atau Lembu Anabrang) untuk menaklukkan kerajaan-kerajaan tersebut dalam ekspedisi Pamalayu I dan II. Sebagai tanda persahabatan, Dara Jingga menikah dengan Senopati dari Kerajaan Singasari tersebut.

Mereka memiliki putra yang bernama Adityawarman, yang di kemudian hari mendirikan Kerajaan Pagaruyung, dan sekaligus menjadi penerus kakeknya, Mauliwarmadhewa sebagai penguasa Kerajaan Dharmasraya berikut jajahannya, termasuk eks Kerajaan Sriwijaya di Palembang.

Di tahun 1293, Mahisa Anabrang beserta Dara Jingga dan anaknya Adityawarman, kembali ke Pulau Jawa. Dara Petak saudara perempuan Dara Jingga juga ikut dalam rombongan tersebut. Setelah tiba di Pulau Jawa ternyata Kerajaan Singasari telah musnah, dan sebagai penerusnya adalah Kerajaan Majapahit. Kemudian Dara Petak dipersembahkan kepada Raden Wijaya yang merupakan raja Majapahit yang pertama. Dara Petak melahirkan keturunan bernama Raden Kalagemet, yang kemudian juga bergelar Sri Jayanegara setelah menjadi raja Majapahit kedua.

Menurut teks Hikayat Negeri Jambi, kata Jambi berasal dari perintah seorang raja di yang bernama Tun Telanai, untuk untuk menggali kanal dari ibukota kerajaan hingga ke laut, dan tugas ini harus diselesaikan dalam tempo satu jam. Kata jam inilah yang kemudian menjadi asal kata Jambi.

Asal

Menurut Yijing , Melayu yang awal (dieja sebagai Ma-La-Yu dalam tulisan bahasa China 末羅瑜國) ialah sebuah kerajaan berdikari. Pada lewat abad ke-7 M, sami Yijing merakamkan bahawa kali kedua dia pulang semula ke Ma-La-Yu, ia telah ditawan oleh Srivijaya. Tambahan, Melayu telah mencapai kawasan-kawasan yang menghasilkan emas di daerah pendalaman Sumatra. Ini secara lambat menambahkan martabat Melayu yang berdagang pelbagai barangan tempatan, termasuk emas, dengan para pedagang asing. Perkataan Melayu telah dipahatkan (tahun 1286) pada sebuah patung Padang Rocore di muara sungai Muara Jambi. Menurut Ensiklopedia Malaysia, tulisan India silam dalam Ramayana dan Vayu Purana (Abad ke-3 SM), perkataan bahasa Sanskrit 'Malayadvipa' (secara harfiah 'Pulau Melayu') telah disebut, merujuk pada Sumatra.

Sumber China

Rencana ini mengandungi teks bahasa Cina. Anda hanya dapat melihat jika anda mempunyai sokongan perisian tertentu.
Pada dinasti Yuan yang kemudiannya, perkataan Ma-La-Yu telah sering disebut (dalam sejarah China) untuk merujuk pada sebuah negara dari laut selatan dengan berlainan ejaan oleh sebab perubahan dinasti.
  • (Bahasa Cina: 木剌由) - Bok-la-yu, Mok-la-yu
  • (Bahasa Cina: 麻里予兒) - Ma-li-yu-er
  • (Bahasa Cina: 巫来由) - Oo-lai-yu (dikesankan dari sumber bertulisan sami Xuan Zang)
  • (Bahasa Cina: 無来由) - Wu-lai-yu
Sebahagian petikan dari Babad asal kerajaan Mongol Yuan (dalam bahasa Cina): Chronicle of Mongol Yuan
"以暹人与麻里予兒旧相仇杀,至是皆归顺,有旨谕暹人“勿伤麻里予兒,以践尔言"。
(dalam bahasa Melayu: Permusuhan muncul antara Siam dan Ma-la-yu dengan kedua-duanya mencekik sesama sendiri...)

Marco Polo

Dari buku Travels of Marco Polo, perkataan "Malauir" disebut untuk merujuk pada suatu kawasan di bahagian selatan Semenanjung Malaysia.

Sejarah Melayu

Perkataan Melayu disebut dalam Sejarah Melayu.
"Di sini sekarang adalah cerita sebuah bandar yang digelar Palembang di tanah Andelas (Sumatra). Ia diperintah oleh Demang Lebar Daun, seorang keturunan Raja Shulan, dan sungainya adalah Muara Tatang. Di pencapaian bahagian atas Muara Tatang adalah sebatang sungai yang bernama Melayu, dan di sungai itu ada bukit yang bernama Si-Guntang Mahameru'...."

Pusat Srivijaya

Candi Gumpung, sebuah kuil Buddha di Muaro Jambi pada Kerajaan Melayu, kemudian diintegrasi sebagai salah satu pusat bandar penting Srivijaya.
Antara 1079 dan 1088, rakaman China menunjukkan bahawa Srivijaya mengirim duta dari Jambi dan Palembang.  Pada 1079 khususnya, seorang duta dari Jambi dan Palembang setiapnya untuk melawat China. Jambi mengirim dua duta ke China pada 1082 dan 1088. Ini bercadang bahawa pusat Srivijaya sering beralih di antara dua buah bandar utama itu sewaktu zaman itu. Ekspedisi Chola dan juga jalan perdagangan yang berubahan melemahkan Palembang, membenarkan Jambi untuk mengambil pucuk pimpinan Srivijaya dari abad ke-11 dan selanjutnya.

Kematian

Hampir satu abad selepas pengambilan peranan Palembang sebagai pusat sebuah empayar, Jambi dan Srivijaya mengalami kemerosotan dalam pengaruh. Ini disebabkan suatu perubahan polisi oleh dinasti Song untuk tidak lagi menerima duta-duta dari Srivijaya dan ketidakmampuan Jambi untuk mengatasi senario yang berubah. Daripada Jambi mengawal melalui sistem yang membayar ufti, para pedagang dibenarkan untuk berdagang secara lanjut.

Putera Melayu terakhir Parameswara

Mahesa/Kebo/Lembu Anabrang ialah seorang Jeneral Singhasari, beliau menakluki Srivijaya dan Melayu pada 1288. Pada tahun 1347, Gajah Mada, pemimpin ketenteraan Majapahit memasang Adityawarman sebagai raja Melayu untuk mencegah kebangkitan semula Srivijaya. Adityawarman kemudian menakluki Tanah Datar untuk mengawal perdagangan emas dan menubuhkan sebuah kerajaan di Pagar Ruyung. Pada tahun 1377, Majapahit mengalahkan Palembang dan menamatkan usaha untuk membangkitkan semula Srivijaya. Putera terakhir dari asal-usul Srivijaya, Parameswara, melarikan diri ke Temasek untuk mendapatkan perlindungan sebelum bergerak ke utara, di mana baginda menubuhkan Kesultanan Melayu Melaka.

0 komentar:

Posting Komentar

"CINTAILAH SEJARAH KARENA KEHIDUPAN YANG ANDA ALAMI SAAT INI BERAWAL DARI SEJARAH"